вівторок, 29 листопада 2022 р.

 Практичне заняття психолога

для батьків 9-х, 11-х класів з елементами тренінгових вправ на тему:

«Стресові ситуації. Як навчити дитину справлятися зі стресом? »

 

мета: збереження і зміцнення психофізіологічного здоров'я батьків

 

завдання:

1.     Ознайомити учасників з поняттями «стрес» і «екзаменаційний стрес», причинами екзаменаційного стресу.

2.     Познайомитися з симптомами екзаменаційного стресу.

3.     Познайомитися з різною технікою подолання стресу, допомогти оволодіти навичками їх застосування.

4.     Розвинути навички подолання негативних емоційних станів.

5.     Дати рекомендації батькам «Як підтримати дитину під час підготовки до іспитів»

устаткування: папір, кольорові олівці, м'яка іграшка, ручки, проектор.

 

 

Хід заняття.

«Стрес - це не те, що з Вами сталося, а то, як Ви це сприймаєте»

(Г.Селье)

Настрій на роботу.

Вправа «ПРОГНОЗ ПОГОДИ»

Інструкція. «Візьміть аркуш паперу і олівці і намалюйте малюнок, який буде відповідати вашому настрою. Ви можете показати, що у вас зараз "погана погода" або "штормове попередження", а може бути, для вас сонце вже світить на всю ».

 Вступна бесіда.

Ми живемо в напружений час. Все частіше нам доводиться чути слова про те, що колосальний вплив на нас роблять стресові ситуації. Тому сьогодні ми і поговоримо з вами про те, що означає поняття «стрес». Більш докладно розглянемо поняття «екзаменаційний стрес», причини його виникнення. Поговоримо про симптоми екзаменаційного стресу.

стрес - це фізіологічні реакції людини, які виникають при відповідях організму на екстремальні вимоги зовнішнього середовища.

Екзаменаційний стрес - це сильне почуття занепокоєння з приводу результатів майбутніх іспитів і реакція організму на це переживання.

Головний фактор, що провокує екзаменаційний стрес - це негативні переживання.

Причини екзаменаційного стресу:

1.     Інтенсивна розумова діяльність

2.     Навантаження на одні й ті ж м'язи і органи через тривале сидіння

3.     Порушення режиму сну і відпочинку

4.     негативні переживання

Симптоми екзаменаційного стресу.

1.     фізіологічні симптоми

ü Головні болі

ü Нудота і діарея

ü м'язову напругу

ü Поглиблення і почастішання дихання

ü почастішання пульсу

ü Перепади артеріального тиску

2.     емоційні симптоми

ü Почуття загального нездужання

ü розгубленість

ü паніка

ü страх

ü невпевненість

ü тривога

ü депресія

ü пригніченість

ü дратівливість

3.     когнітивні симптоми

ü Надмірна самокритика, порівняння своєї підготовленості з іншими в невигідному для себе світлі

ü Неприємні спогади про невдачі на іспитах в минулому (своїх чи чужих)

ü Уява негативних наслідків невдачі на іспитах

ü кошмарні сновидіння

ü погіршення пам'яті

ü Зниження здатності до концентрації уваги

4.     поведінкові симптоми

ü Прагнення займатися будь-якою іншою справою, аби не готуватися до іспитів

ü Уникати будь-яких нагадувань про іспит

ü Зменшення ефективності в навчанні в екзаменаційний період

ü Залучення інших людей в тривожні розмови про майбутні іспити

ü Збільшення споживання кофеїну та алкоголю

ü Погіршення сну і апетиту

 

Вправа. «Пакет».Психолог робить з паперу пакет. Учасники подумки кладуть в пакет саме «дороге». Через деякий час пакет мнеться психологом різко і грубо (демонстрація руйнування). Бесіда про відчуття, почуття учасників вправи.

Що таке стрес? (Відповіді учасників)

ПІДСУМОК: Це неспецифічна відповідь організму на будь-яке обвинувачення йому вимога

Ця напруга ...

Це приправа для життя ...

 

За час нашого заняття ми спробуємо скорегувати, частково відновити, зміцнити наше психофізіологічне здоров'я.

Навчимося використовувати прийоми саморегуляції, релаксації і інші способи зняття емоційної напруги, особливо, в складних життєвих ситуаціях.

Вправа «Антистресовий чемоданчик»

У нас попереду довге життя, щоб прожити його щасливо кожен з вас зараз збере «антистресовий чемоданчик» в дорогу.

У кожного з вас малюнок відкритого валізки. Зараз ми будемо з вами розглядати різні способи зняття стресу, а ви будете записувати на своєму валізі ті способи, які вас зацікавили. В кінці заняття у вас вийти антистресовий чемоданчик, який допоможе вам виходити з різних негативних ситуацій.

Якими способами можна допомогти собі подолати стрес? (Кожен раз викликається один з учасників тренінгу і показується спосіб зняття стресової ситуації) Отже, якщо у вас є ознаки стресу, рекомендується:

Способи подолання стресу

1.     Найпростіший спосіб - відпочинок і розслаблення (прогулянки, читання, заняття музикою, спортом або відсутністю абсолютно будь-якого навантаження). Вибір залежить тільки від індивідуальних особливостей людини.

2.     Аутотренінг.

Вправа «Формула аутотренінгу»

Керуючись правилами, вам потрібно скласти формули аутотренінгу для себе. Бажаючі можуть зачитати.

Правила складання формули аутотренінгу:

- Усі твердження повинні бути сформульовані в позитивної формі. Вживання частки «не» забороняється.

- Усі твердження повинні бути сформульовані в теперішньому часі. Не можна вживати слова типу «намагатися», «намагатися».

Наприклад, вдалою буде така формула: «Все добре в моєму світі. Я впевнений і спокійний. Я швидко згадую потрібне. Я зосереджений ».

Бажаючі можуть прочитати складені формули

Вправа «Формула самонавіювання»

Спочатку рекомендується зробити пару глибоких вдихів, зосередившись на самому процесі дихання. Після кількох глибоких вдихів треба промовляти заспокійливі фрази, наприклад: «спокійний і готовий до всього», зникли всі неприємні відчуття в голові; в будь-якій обстановці я зберігаю спокій, впевненість в собі; я успішний.

рекомендації: Використовувати такі формули самонавіювання:

- Я впевнено і спокійно впораюся із завданнями.

- Я з хорошим результатом пройду всі випробування.

- Я спокійний і витриманий чоловік.

- Я зможу впоратися із завданням.

- Я впораюсь.

- Я повинен зробити те-то і те-то ....

Порада.Ці самонавіювання, повторені в повільному темпі кілька разів, перед сном, «запишуться» в програмуючому апараті мозку, допоможуть т бути спокійним, впевненим і мобільним.

3.     Релаксація.

Вправа «М'язова релаксація»

Прийміть, будь ласка, зручне положення, покладіть руки на коліна і закрийте очі. Зосередьте вашу увагу на руках. Вам потрібно відчути тепло своїх рук, їх м'якість. Якщо в руках є напруга, просто дозвольте йому бути. Про те, що досягнуто повне розслаблення, можна судити, якщо руки теплішають і стають важкими.

Вправа «Дихальна релаксація»

Найбільш простий спосіб - це дихання на рахунок. Потрібно запропонувати дітям взяти зручну позу, закрити очі і зосередитися на диханні. На чотири рахунки робиться вдих, на чотири рахунки - видих.

Вправа «Зосередження на предмет»

Кожен з вас повинен вибрати будь-який предмет (годинник, кільце, ручка і т.д.) і покласти його перед собою. Протягом 4 хвилин утримуйте всю свою увагу на цей предмет, уважно його розглядайте, намагаючись не відволікатися ні на які сторонні думки.

4.     "Мозковий штурм" Запропонуйте свій улюблений спосіб виходу зі стресової ситуації, який ви могли б порекомендувати своїм дітям.

 

За бажанням учасники можуть познайомити один одного з вмістом свого «антистресовий валізки».

 

Рекомендації для батьків

«Як підтримати дитину під час підготовки до іспитів»

1.     Зібрати інформацію про проведення іспиту, щоб іспит не був ні для Вас, ні для Вашої дитини ситуацією невизначеності.

2.     Проявляти розуміння і любов, надавати підтримку і вірити в сили дитини.

3.     Відмовтеся від закидів, довіряючи дитині.

4.     Якщо школяр хоче займатися під музику, не перешкоджайте цьому, домовтеся тільки, щоб ця музика була без слів.

5.     Обговоріть, який навчальний матеріал потрібно повторити, складіть план підготовки.

6.     Разом визначте «жайворонок» або «сова» випускник. Якщо «жайворонок» - основна підготовка до іспиту повинна проходити в першу половину дня, якщо «сова» - то ввечері.

7.     Проведіть репетицію іспиту. Допоможіть виправити помилки і обговоріть, чому вони виникли. Допоможіть правильно розподілити час на виконання завдань.

8.     Організувати режим дня.

9.     Під час підготовки дитина повинна регулярно робити короткі перерви.

10. Зверніть увагу на харчування Вашої дитини.

11.  Створіть будинку обстановку дружелюбності і поваги.

12. Спостерігайте за самопочуттям дитини, ніхто крім Вас, не зможе помітити і запобігти погіршенню стану дитини.

13. Напередодні іспиту забезпечте дитині повноцінний відпочинок. Останні 12 годин до іспитом повинні піти на підготовку організму, а не на придбання знань.

 

рефлексія

Сьогодні на занятті Ви зібрали «Антистресовий чемоданчик», його завдання допомогти Вам подолати стрес. Кожен з Вас тепер може допомогти зібрати «Антистресовий чемоданчик» і своїй дитині.

У мене в руках чудова м'яка іграшка. Вона випромінює світло, тепло, радість, щастя сьогоднішнього дня. Ви будете передавати її один одному і ділитися враженням про сьогоднішньому занятті (що Вам дало сьогоднішнє заняття, що нового дізналися і т.д.), дарувати свої побажання.

 

Хотілося б завершити нашу зустріч відеороликом «Лист підлітків батькам!»

 

Дякую за увагу

Немає коментарів:

Дописати коментар